Thursday, June 20, 2013

Qada' & Qadar Allah.. aku terima :)

Pagi ni memang hari yang sangat menyeronokkan bagi aku.. dapat ikut mak dan abah gi jalan2.. yalah.. aku ni kalau dah balik rumah memang tak kan keluar dah. Sebab aku takda kawan kat sini.. aku Cuma ada kawan lelaki. Aku takda kawan perempuan.. lebih tepat lagi.. takda budak perempuan yang nak berkawan dengan aku.. loser nya aku.. menyedihkan! 

So.. bila mak dan abah ajak keluar.. tu saat paling happy la bagi aku..  J

Tapi.. betul kata zamani.. “kusangkakan panas berpanjangan.. rupanya gerimis mengundang”

Aku upload status kat fb saja untuk menghiburkan hati.. tapi lepas tu aku tergerak nak buka wechat.. ada satu ‘moment’ masuk. Aku Nampak nama ‘dia’. Aku tak berani nak bukak tapi aku kena buka juga. Sampai bila aku nak takut. Haha.. soo expected..  aku tau aku akan jadi macam ni.

‘dia’ ..

Orang yang aku tunggu.. lama aku tunggu.. tersenyum gembira dengan orang lain(lebih tepat lagi.. tunang dia).. sejujurnya.. hancur sangat hati aku. sepatutnya masa dia bagi tau aku.. aku dah boleh terima semua ni.. tp.. aku tak kuat.. Aku tak taw aku aku nak cerita kat siapa.. kawan2 aku pun tengah ada masalah. Lagipun.. mak dan abah ada kat sebelah aku. Macam2 aku cakap.. mulut aku membebel je dari pagi tadi. Klu aku tiba2 diam nanti obvious sangat kan.. tapi dalam hati Cuma satu yang aku fikir.. aku nak solat zuhur.. aku nak balik rumah.. sebaknya dada Allah saja yang tahu.. terketar2 tangan aku nk pegang fone.. ya Allah.. aku yakin.. kalau aku sabar Allah akan gantikan kesabaran aku dengan sesuatu yang tak aku duga.. aku yakin.. Dia tak pernah mengecewakan aku

Sekarang.. Alhamdulillah dah sampai rumah pun.. J

Ya Allah.. memang Allah tu sebaik2 tempat mengadu..

Usai takbir aku angkat.. xde apa yang keluar melainkan airmata. Aku tak tahu solat aku sah atau tak. 
Macam mana aku nak solat kalau airmata ni tak henti2? Terpaksa juga aku habiskan.
Aku rasa macam dipujuk.. tak rugi mengadu pada Allah..
Aku tahu.. Allah sayang aku.. sebab tu aku diuji macam ni..
Terima kasih ya Allah..

Aku Cuma harap.. kalau memang dia bukan jodoh aku.. tolonglah lenyapkan dia dari ingatan aku.. hilangkan bayang wajah dia dari ingatan aku. Dari pandangan mata aku.. jangan bagi aku Nampak atau dengar apa2 pasal dia lagi.. tolonglah ya Allah.. aku terima semua ni.. tapi Kau lebih tahu.. hati aku letih..
Aku dah sedia.. aku dah redha.. aku terima kenyataan..

“Laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik”

Aku terima.. dia memang lelaki yang baik.. sebab tu Allah beri dia pasangan yang baik2 juga.. dan.. aku sedar.. aku memang bukan perempuan yang baik.. banyak dosa aku.. mana layak untuk orang baik macam tu..

Dan..

Sebab tu.. aku tak berharap aku berjodoh dengan dia.. bagi aku.. cukupla sekadar aku tahu dia sihat.. hidup dengan orang yang baik2.. itu pun dah cukup.  

Sabarlah hati.. perjalanan hidup aku jauh lagi.. banyak lagi matlamat hidup yang aku kena kejar.. ya Allah.. jangalah matikan langkah aku.. janganlah lemahkan semangat aku untuk sambung impian aku.. impian orang tua aku hanya disebabkan oleh ujian sekecil ni..

“kalau kita bagi sesuatu yang paling kita sayang pada orang lain.. Allah akan gantikan dengan sesuatu yang lain yang lebih baik”.. aku sentiasa pegang pada kata2 ni.. tak pernah aku lupa sampai sekarang.. aku yakin..

Bismilillahirrahmanirrahim.. dengan lafaz bismillah.. aku lepaskan kau dan aku doakan kau selamat sampai ke akhirnya.. amin..  aku takkan pernah benci kau.. sampai bila2.. :) 

orang akan anggap ini perkara kecil.. tapi bagi aku.. sangat besar dan sangat bermakna.. sebab tak semua orang.. tak semua lelaki layak dihadiahkan dengan airmata :) insan tertentu je.. 

aku menulis sekadar untuk berkongsi dengan sesiapa yang sudi baca.. tak rugi mengadu pada Allah.. sebab Dia sebaik2 tempat mengadu.. :)  tolong jangan hina saya.. te

No comments:

Post a Comment