Monday, June 17, 2013

~albi nadak~

saat dahi menyentuh sejadah

belum pun sempat bicara menyentuh dua bibir
airmata mendahului semuanya
menjadi muqaddimah utama
saat itu aku sedar
tak perlu aku berkata-kata
Allah dahulu mengetahui segala yang tersembunyi
"Luahkanlah atau nyatakanlah.. sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui segala rahsia yang tersembunyi" 

saban hari
hingga ke detik ini
hati ini masih disapa rindu
rindu pada si dia yang jauh dari pandangan apatah lagi hati
dan disetiap kali itu juga
hanya airmata yang menyambut rasa rindu yang hadir
saat terkenang dia yang bahagia disamping suri hidupnya

rasa rindu yang hadir..
hanya mampu aku luahkan pada Dia yang setia mendengar
setiap keluhan hati
setiap rintihan hati
yang tak pernah jemu memujuk hati
hanya kalam-Mu menjadi pengubat sayu di hati

berkali-kali dipujuk hati
ikhlaslah wahai hati
berkali-kali juga
bibir mengucap ikhlas
"ya aku redha jika ini ketentuan-Nya" 

tapi..
kenapa airmata masih mengalir?
disetiap kali wajah itu muncul dalam benak fikiran
apakah hati aku sudah benar-benar ikhlas melupakan?
kenapa rasa rindu tetap hadir? masih lagi hadir?
bukan aku tidak mencuba
berkali aku mencuba
namun aku tewas berkali-kali
tewas dengan perasaan sendiri
sudahnya..
hanya juraian airmata menjadi teman setia

dalam setiap butiran tasbih
dalam setiap himpunan doa
tak pernah sekali pun aku terlupa
mendoakan kesejahteraan kau bersama si dia
walaupun senyum bahagia yang dipamer menambah luka di hati
sayu di hati
sebak di hati..
aku akan cuba.. dan terus mencuba
mencuba mengukir senyum dengan seribu satu cara
supaya kelak..
aku mampu menghadiahkan seulas senyum buat kau dan pasangan di hari bahagia kalian.



semoga walimah nya berjalan lancar dan sentiasa di bawah rahmat dan perlindungan Allah Rabbul 'Alamin.. amin..

mungkin juga aku yang semakin menjauh dari Dia
dan rasa rindu ini wasilah yang Allah sediakan untuk aku lebih dekat dengan-Nya
alhamdulillah.. :)
supaya aku sering mengadu kepada Dia
supaya aku tak pernah lupa Allah itu ada
ada di mana-mana
supaya aku tak pernah lupa.. aku tidak bersendirian
andai ini caranya supaya aku lebih dekat dengan Penciptaku..
aku rela diuji


~albi nadak(seruan hatiku)~

No comments:

Post a Comment